مهاجرت به آتلانتیک از سیر تا پیاز…

برنامه مهاجرتی پایلوت استان‌های آتلانتیک کانادا که به اختصار AIPP نامیده می‌شود یکی از جدید‌ترین راهکارهای کشور کانادا برای پذیرش مهاجر است. برنامه مهاجرت به آتلانتیک در تاریخ ۶ مارس ۲۰۱۷ آغاز شد. در دور نخست این برنامه پذیرش ۷۰۰۰ مهاجر طی ۳ سال آینده در دستور کار قرار گرفته‌است. البته تغییراتی نیز در مدت زمان این طرح اعمال شده‌است که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.

پیرو اقدامات دولت فدرال کانادا مهاجرانی که از طریق این برنامه اقامت کانادا را اخذ می‌کنند در یکی از ۴ استان نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، پرنس ادوارد، نیوفاندلند و لابرادور ساکن خواهند شد. اگر سودای سکونت در آتلانتیک را در سر می‌پرورانید با ما همراه شوید و به هیچ عنوان قلم و کاغذ را فراموش نکنید.

مهاجرت به آتلانتیک

تاریخچه برنامه مهاجرت به آتلانتیک

همان‌طور که گفته شد این برنامه از تاریخ ۶ مارس ۲۰۱۷ آغاز شده‌است. در تدوین نخست یک دوره ۳ ساله برای پذیرش نیرو‌های متخصص در نظر گرفته شد. اما در ادامه با وجود استقبال بی‌سابقه مهاجران از این طرح تغییراتی در این زمینه به وجود آمد. چرا که فقط تا سال ۲۰۱۷ تعداد متقاضیان این طرح بالغ بر ۲۰۰۰ نفر برآورد شد. خبر خوب اینکه دولت فدرال در مارس سال ۲۰۱۹ اعلام کرد: مهاجرت به استان‌های آتلانتیک برای دو سال دیگر نیز تمدید می‌شود.

در این برنامه از کسانی استقبال خواهد شد که در اقتصاد و صنعت این چهار استان تحولی ایجاد کنند. در واقع این برنامه مهاجرتی با هدف جذب نیروی کار ماهر خارجی که قصد مهاجرت به آتلانتیک کانادا را دارد راه‌اندازی شده‌است. فارغ‌التحصیلان بین‌المللی نیز در این گروه قرار می‌گیرند.  به این ترتیب دانشجویانی که در حین تحصیل در یکی از موسسات آموزشی عالی در استان های  آتلانتیک هستند و پیشتر امکان استفاده از این طرح را نداشته‌اند حالا پس فرصت کافی برای اتمام تحصیلات خود و سپس اقدام برای مهاجرت به کانادا از طریق برنامه آتلانتیک را خواهند داشت.

علاوه بر این در کنار تغییرات به وجود آمده امکان پذیرش افرادی که در زمینه سلامت و بهداشت فعالیت دارند نیز میسر شده‌است. اما این تمام ماجرای برنامه مهاجرتی به آتلانتیک نیست.

 برنامه مهاجرت به آتلانتیک

برنامه مهاجرتی پایلوت استان‌های آتلانتیک دریچه‌ای است که به اخذ اقامت دائم کانادا ختم می‌شود. نیرو‌های متخصص و فارغ‌التحصیلان امکان استفاده ار این برنامه را خواهند داشت و در یکی از چهار استان واقع در ساحل شرقی کانادا سکونت خواهند کرد.

مهاجرت به آتلانتیک

از سوی دیگر این برنامه برای صاحبان کسب و کار و کارآفرینانی که در این چهار استان مورد نظر مشغول به‌کار هستند نیز خبر بسیار خوبی بوده است. چرا که نیروهای ماهر خارجی و تحصیل کرده‌هایی که به دنبال مهاجرت به این کشور هستند در مشاغل و حرفه‌هایی که توسط افراد بومی اشغال نشده مشغول به کار خواهند شد و دانش و تخصص خود را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

به عنوان فردی که قصد مهاجرت به این کشور را دارد سه برنامه را پیش رو خواهید داشت. باید به تازگی از یکی از موسسات آموزش دولتی آتلانتیک فارغ‌التحصیل شده باشید یا یک نیروی متخصص باشید. روی هم رفته سه برنامه برای شما در نظر گرفته شده‌است.

  • برنامه جذب نیروی کار متخصص
  • برنامه جذب نیروی کار نیمه متخصص
  • برنامه جذب فارغ‌التحصیل بین‌المللی

میزان مهارت شما در دسته‌بندی ملی مشاغل کانادا با رتبه‌های صفر، A، B و C مشخص می‌شود.

برای درخواست پذیرش از طریق هر یک از این برنامه ها به شرایط و اقدامات متفاوتی نیاز خواهید داشت که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم. اما نکته‌ای که باید بدانید این است که پس از دریافت پیشنهاد کار از سوی کارفرما باید:

  • یک نسخه از تاییدیه نامزد شدن کارفرما برای جذب نیروی خارجی را از او تقاضا کنید.
  • در خصوص میزان آشنایی آنها با برنامه مهاجرت به آتلانتیک کانادا از طریق برنامه پایلوت سوال کنید.

در صورتی که کارفرمای مورد نظر شما از سوی دولت ایالتی نامزد استخدام نیروی کار نشده‌است، از او درخواست کنید که اقدامات لازم را برای دریافت تاییدیه به عمل آورد.

جالب است بدانید که از تاریخ ۱ ژوئن سال ۲۰۱۹ اگر درخواست شما برای کار در یکی از استان‌های کانادا با موافقت همراه شود، همسر شما نیز امکان درخواست کار در آتلانتیک را خواهد داشت.

مهاجرت به آتلانتیک

شرایط گزینش

سه برنامه مجزا برای جذب نیرو در آتلانتیک طراحی شده‌است. ممکن است شما در بیش از یک برنامه واجد شرایط شناخته شوید. اما تنها امکان استفاده از یکی از برنامه‌ها را خواهید داشت.

در هر سه برنامه برای اثبات صلاحیت خود به مدرک معتبری نیاز خواهید داشت. باید به زبان مورد نظر مسلط باشید و از این گذشته تجربه تحصیلی و کاری مورد نیاز را برای استخدام داشته باشید. از این گذشته باید پول کافی برای حمایت از خود و خانواده خود را نیز برای مهاجرت به کانادا در اختیار داشته باشید.

روی هم رفته می‌توان گفت که برای هر یک برنامه‌های مهاجرت به آتلانتیک به شرایط و اقدامات خاصی نیاز خواهید داشت که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم.

۱.  برنامه جذب فارغ‌التحصیل بین‌المللی

همان‌طور که گفته شد برای استفاده از این گزینه در برنامه مهاجرت به آتلانتیک باید در یکی از دانشگاه‌ها یا مؤسسات مجاز آموزش عالی آتلانتیک حداقل به مدت 2 سال تمام وقت تحصیل کرده باشید. اما علاوه بر این باید شرایط دیگری را نیز برای شرکت در این برنامه دارا باشید.

  • اخذ مدرک در بازه دو ساله پیش از اقدام برای ثبت پرونده اقامت کانادا؛
  • دارا بودن مدرک آموزش عالی یا حتی مدارک فنی و حرفه ای معتبر از موسسات آموزشی مجاز آتلانتیک؛
  • سابقه سکونت در آتلانتیک به مدت ۱۶ ماه طی بازه دو ساله پیش از اخذ مدرک تحصیلی؛
  • شرکت در آزمون‌های زبان به منظور اثبات توانایی برقراری ارتباط به فرانسه یا انگلیسی و کسب حداقل نمره زبان معادل CLB 4؛
  • مدارکی که نشان دهد از نظر مالی توانایی تأمین مخارج اولیه خود و خانواده خود را دارا هستید؛
  • و نهایتاٌ دریافت پیشنهاد استخدام تمام وقت از یکی از کارفرماهای مجاز استان های آتلانتیک.

فارغ‌التحصیلان بین‌المللی نیازی به ارائه مدارکی دال بر سابقه کار ندارند.

نکته: دوره های پیشنیاز نظیر دوره های تقویت زبان انگلیسی و همچنین دوره های آنلاین نمی توانن بیش از نیمی از طول دوره تحصیل شما را تشکیل دهند.

و اما کارفرما باید:

۱.   در وضعیت قابل قبولی قرار داشته باشد. وضعیت قابل قبول در برنامه مهاجرتی پایلوت استان‌های آتلانتیک از نگاه ایالت‌های آتلانتیک متفاوت است.

۲.   طی دو سال گذشته در کسب و کار مورد نظر مشغول به کار بوده باشد.

۳. با یک تأمین‌کننده اسکان به منظور انجام امور مربوط به اقامت افراد منتخب خود همکاری داشته باشد.

مهاجرت به آتلانتیک

۲.   برنامه جذب نیروی کار متخصص

به عنوان یک نیروی کار متخصص و ماهر که دانش و توانمندی خود را در اختیار کارفرمایان آتلانتیک قرار می‌دهد باید از شرایط ویژه‌ای برخوردار باشید.

  • دارا بودن حداقل یک سال سابقه فعالیت در 3 سال گذشته در بخش مدیریت، مشاغل فنی یا تخصصی؛
  • ارائه مدرک دیپلم دبیرستان یا آموزش عالی کانادا و یا مدارک معادل با آن (که در خارج از کانادا اخذ شده)؛
  • اخذ نمره حداقل CLB 4 در یکی آزمون های معتبر زبان انگلیسی یا فرانسه؛
  • داشتن پیشنهاد استخدام تمام وقت از یکی از صدها کارفرمای مجاز استان های آتلانتیک در یکی از مشاغل گروه A, B و صفر؛
  • از حداقل توانایی لازم برای تأمین مخارج خود و خانواده خود بهره مند باشید.

 

۳.     برنامه جذب نیرو کار نیمه متخصص

به عنوان یک نیروی نیمه متخصص نیز روی هم رفته باید:

  • دارا حداقل یک سال سابقه فعالیت در 3 سال گذشته در حرفه‌ای که به مدرک دیپلم یا آموزش‌های فنی نیاز دارد؛
  • دارای مدرک دیپلم کانادا یا مدرک معادل آن باشید؛
  • اخذ نمره حداقل CLB 4 در یکی آزمون های معتبر زبان انگلیسی یا فرانسه؛
  • داشتن پیشنهاد استخدام تمام وقت از یکی از صدها کارفرمای مجاز استان های آتلانتیک در یکی از مشاغل گروه A, B, C  و یا صفر؛
  • ثابت کنید که توانایی تأمین مخارج اولیه خود و خانواده خود را دارید.

مهاجرت به آتلانتیک

یک تیر و دو نشان: کارفرما و محل اقامت

به منظور استفاده از برنامه مهاجرت به استان‌های آتلانتیک باید یک شغل در یکی از استان های آتلانتیک پیدا کنید و کارفرمای مورد نظر را ثبت کنید.

درواقع دولت فدرال و اداره مهاجرت کانادا کاریابی را برای شما انجام نمی‌دهد. کافی است فهرست کارفرمایانی که نامزد استخدام نیروی متخصص یا تحصیل کرده شده‌اند را مشاهده کنید. از سایت استان ها بازدید کنید و فهرست کارفرمایانی که آماده استخدام نیروی کار هستند را مشاهده کنید.

زمانی که یک کارفرما پیشنهاد کاری را برای شما ارسال می‌کند لازم است اقدامات زیرا را انجام دهید:

۱.    مطمئن شوید واجد شرایط هستید. توانایی‌های مورد نیاز کارفرما را در فهرست ملی مشاغل کانادا مشاهده کنید.

نکته:  به یاد داشته باشید که پیشنهاد کار لزوما نباید پیرامون حرفه‌ای باشد که در آن فعالیت داشته‌اید.

۲.    مطمئن شوید که صلاحیت کافی برای شغلی که از سوی کارفرما به شما پیشنهاد شده است را دارا هستید. در این بخش باید مشخص کنید که یک نیروی متخصص به شمار می‌روید یا نیروی نیمه متخصص یا فارغ‌التحصیل بین‌المللی؟

۳.  فرم پیشنهاد کارفرما برای استخدام نیروی خارجی را امضا کنید و یک نسخه از آن را نزد خود نگه دارید.

نکته:   زمانی که با یک تأمین‌کننده خدمات اسکان برای تسهیل شرابط اسکان خود همکاری می‌کنید به این مدارک نیاز خواهید داشت. این مدارک برای تکمیل فرایند اخذ اقامت دائم کانادا نیز حیاتی هستند.

 

برنامه اسکان را دریافت کنید

با مطالعه این مقاله به خوبی می‌دانید که کارفرما تنها در صورتی مجاز به استخدام شما خواهد بود که از توانایی لازم برای انجام امور مربوط به اسکان شما را برخوردار باشد. در همین راستا پس از دریافت پیشنهاد کار باید اقدامات لازم در راستا انجام امور مربوط به اسکان خود را نیز در برنامه کار خود قرار دهید. درنی برنامه محل اسکان شما مشخص می‌شود و ارتباط شما با افرادی که شما را در زمینه اسکان یاری خواهند کرد نیز برقرار خواهد شد. برای این منظور هزینه‌ای از شما دریافت نمی‌شود. پس از دریافت برنامه اسکان یک نسخه از آن را برای کارفرما ارسال کنید. در ادامه با مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به آتلانتیک آشنا می‌شوید.

مهاجرت به آتلانتیک

مدارک مورد نیاز جهت مهاجرت به آتلانتیک

اگر قصد دارید جهت مهاجرت به کانادا از طریق آتلانتیک وارد عمل شوید، باید مدارک مورد نیاز را آماده کنید. این کار تا حد زیادی روند انجام کارها را سرعت می‌بخشد.

نقش زبان در مهاجرت به آتلانتیک

قبل از هرچیزی باید نشان دهید که توانایی برقراری ارتباط به زبان فرانسوی یا انگلیسی را دارا هستید. حداقل نمره زبان مورد نیاز در این برنامه سطح CLB 4 است. و آزمون های مورد قبول آیلتس جنرال، CELPIP، TEF و یا TCF هستند.

مدرک تحصیلی

اگر بیرون از کانادا تحصیلات خود را به اتمام رسانده‌اید باید ریز نمرات و مدارک فارغ التحصیلی خود را از طریق یکی از موسسات مشخص شده در کانادا ارزیابی و معادل سازی نمایید.  به این ترتیب میزان شباهت و معادل‌سازی مدرک تحصیلی خود را با مدرک تحصیلی کانادایی مشخص می‌کنید. بهتر است این مدرک را پیش از آنکه سرزمین مادر خود را ترک کنید مهیا کرده باشید.

 اثبات میزان تمکن مالی

به محض ورود به خاک کانادا برای تأمین مخارج خود و خانواده خود به پول نیاز خواهید داشت. قبل از هر اقدامی بودجه مورد نیاز برای اقامت در آتلانتیک برای خود و خانواده خود در را نظر بگیرید.

دیگر اسناد و مدارک

مدارکی دیگری نیز برای مهاجرت به آتلانتیک و استفاده از برنامه کاریابی در آتلانتیک کانادا نیاز خواهید داشت. با توجه به برنامه‌ای که برای درخواست اقامت در نظر گرفته‌اید ممکن است به مدارک متفاوت دیگری نیز نیاز داشته باشید.

مهاجرت به آتلانتیک

درخواست اقامت دائم را ارسال کنید

پس از اینکه برنامه مورد نظر را برای درخواست اقامت در یکی از استان‌های آتلانتیک برای مهاجرت را انتخاب کردید. پکیجی برای درخواست برای شما ارسال می‌شود که حاوی فرم‌های و راهنمایی‌های لازم است. فرم‌ها را ارسال و درخواست اقامت دائم را به انجام برسانید.

ویزای کار موقت و مهاجرت به آتلانتیک

اگر با توجه به برنامه مهاجرت به استان‌های کانادا تمامی شرایط مورد نیاز برای اخذ اقامت دائم را دارا هستید به احتمال زیاد امکان درخواست ویزای کار موقت را نیز دارید. در این راستا باید:

  • پیشنهاد کار را از کارفرمایی که واجد شرایط باشد دریافت کرده باشید و مشمول برنامه مهاجرت به آتلانتیک نیز به شمار روید.
  •  به یک نامه ارجاع از سوی استان مورد نظر را نیز لازم خواهید داشت.

تمام کسانی که درخواست ویزای کار موقت را ارسال می‌کنند باید شرایط لازم از قبیل زمان، میزان تحصیلات و سابقه کار را نیز در اختیار داشته باشند. البته تنها در صورتی که به عنوان یک نیروی کار متخصص یا نیمه متخصص درخواست کار موقت را ارسال می‌کنید به سابقه کار مرتبط نیاز خواهید داشت.

در این حالت از این امکان برخوردار هستید که تا زمانی که مدارک شما درباره اقامت دائم بررسی می‌شود کار خود را آغاز کنید. به یاد داشته باشید که درخواست ویزای کار تنها برای کسانی که از برنامه مهاجرت به آتلانتیک استفاده می‌کنند امکان‌پذیر است.

علاوه بر این تنها اجازه کار کردن برای کارفرمایی را خواهید داشت که پیشنهاد کار را برای شما ارسال کرده است. در فاصله ۹۰ روز پس از ارسال درخواست ویزای کار موقت باید مدارک لازم برای اقامت دائم را نیز ارسال کنید. به یاد داشته باشید که دریافت اجازه کار موقت به این معنا نیست که با درخواست اقامت دائم شما نیز موافقت خواهد شد.

مهاجرت به آتلانتیک

سوالات متداول

  • چطور میزان تسلط من به زبان انگلیسی یا فرانسه مشخص می‌شود؟

حداقل نمره زبان مورد نیاز در این برنامه سطح CLB 4 است. و آزمون های مورد قبول آیلتس جنرال، CELPIP، TEF و یا TCF هستند. CLB تعریفی از میزان تسط زبان شما در چهار مهارت زبان است و نمره معادل آن در هر یک از آزمون های ذکر شده مشخص است. بعنوان مثال برای اخذ سطح CLB 4 در آزمون آیلتس جنرال باید در مهارت خواندن نمره 3.5، در نگارش ۴، در شنیداری 4.5و در گفتاری نیز نمره4.5  را کسب کرده باشید.

  • آیا سابقه کار پاره وقت نیز به عنوان سابقه کار قابل قبول است؟

بله، سابقه کار تمام وقت (30 ساعت در هفته و یا 1560 ساعت در سال) یا معادل آن بصورت پاره وقت مورد قبول هستند. در این روش سوابق کاری در 3 سال آخر قبل از اقدام مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

  • آیا سابقه کار حین تحصیل در کانادا نیز قابل قبول است؟

بله، سابقه کار حین تحصیل نیز در صورتی که از 20 ساعت مجاز در ایام تحصیل و 40 ساعت مجاز در مواقع تعطیلی مراکز آموزشی بیشتر نشود مورد قبول است.

  • آیا امکان اخذ ویزای کار موقت همسر نیز وجود دارد؟

بله، در صورتی که متقاضی شرایط اخذ ویزای موقت کار را داشته باشد و برای آن اقدام نماید می تواند بطور همزمان برای همسر خود نیز ویزای کار دریافت نماید.

  • سرمایه مورد نیاز برای استفاده از برنامه مهاجرت به آتلانتیک چقدر است؟

در واقع بودجه مورد نیاز برای تأمین مخارج شما و خانواده شما در نظر گرفته شده‌است، بنابراین با کسب اطلاع از میزان مخارج در استان موردنظر از بودجه تقریبی اطلاع پیدا می‌کنید. البته اداره مهاجرت حداقل هایی بر اساس تعداد افراد خانواده متقاضی مشخص کرده است که مقادیر بالایی نیستند. بعنوان مثال یک خانواده 4 نفره نیاز به اثبات دارایی کمتر از 10 هزار دلار کانادا دارد.

 

  • پس از تأیید درخواست و آغاز کار چه مدت باید نزد کارفرما به کار خود ادامه بدهم؟

برنامه مهاجرت به استان‌های آتلانتیک شما را ملزم می‌داند که حداقل یک سال برای کارفرما کار کنید و در ادامه می توانید شغل خود را تغییر دهید.

مهاجرت به آتلانتیک

 مهاجرت به آتلانتیک شروعی از اوج

اگر یک نیروی متخصص یا نیمه متخصص هستید یا یک فارغ‌التحصیل بین‌المللی به حساب می‌آیید و رویایی زندگی و اقامت دائم کانادا را در سر می‌پرورانید، حتما از برنامه مهاجرت به آتلانتیک استقبال خواهید کرد. بزرگترین برتری این روش مهاجرتی به سایر روش های مهاجرتی کانادا، ابتدا نیاز به سطح زبان پایین تر و در ضمن عدم نیاز اخذ مجوز اداره کار کانادا برای شغل پیشنهاد شده به شماست.

اگر شرایط خود را برای سایر روش های مهاجرتی نظیر اکسپرس انتری و استانی بررسی کرده اید و کسب نمرات مورد امتیاز برای شما کار راحتی نیست، اگر تمایل دارید همزمان با پروسه اقامت خود مشغول به کار شوید و از مزایای کار همسر و تحصیل رایگان فرزندان برخوردار شوید، اگر زیبایی ها شهرهای همجوار اقیانوس آتلانتیک و هزینه های کمتر زندگی در آنها شما را جذب کرده است شک نکنید برنامه مهاجرتی آتلانتیک سریع ترین، مناسب ترین و کم هزینه ترین روش اقامتی برای شماست.

سازمان مهاجرتی شارپ ویزا با افتخار شما از گام اول و کاریابی تا انتهای مسیر و اخذ اقامت دائم کانادا همراهی خواهد کرد. خدماتی منحصر به فردی که متخصصین شارپ ویزا به متقاضیان برنامه آتلانتیک ارائه می دهد عبارتند از:

  • بهینه سازی رزومه انگلیسی بر اساس فرمت استاندارد شرکت های کانادایی
  • برقراری ارتباط بین متقاضی و همکاران کاریاب ما در استان های آتلانتیک
  • یافتن فرصت های شغلی موجود و بررسی تمام شرکت های مجاز فعال در زمینه شغلی متقاضی
  • همراهی و هدایت متقاضی در پروسه مصاحبه های کاری
  • اخذ ویزای کار موقت برای متقاضی و همسر متقاضی
  • همراهی و هدایت کارفرما در اخذ مجوز های مربوطه در سریع ترین زمان ممکن
  • تکمیل تمام فرم های مرتبط با برنامه اسکان، مدارک شغلی و مهاجرتی متقاضی
  • ثبت پرونده نهایی برای استان مربوطه برای اخذ دعوت نامه استانی
  • ثبت پرونده نهایی متقاضی برای اخذ اقامت دائم کانادا

فرصت را غنیمت را بشمارید. کمتر از ۲ سال دیگر زمان دارید. اگر چه همواره امکان تمدید این برنامه وجود دارد، اما بهتر است سرنوشت خود را به احتمالات واگذار نکنید. گام اول را شما با تکمیل فرم ارزیابی برداشته، ما در ادامه راه تا مقصد همراه شما خواهیم بود.

اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید، لطفا فرم های ارزیابی را تکمیل کنید.