ویزای دانش آموزی

تحصیل در مدارس کانادا برای دانش آموزان بین المللی

اگر شما قصد داشته باشید که فرزندتان در مدارس کانادا تحصیل کند،مطمئن باشید که تصمیم درستی را برای آینده فرزندتان گرفته اید! بدون شک، کانادا مقصدی  مناسب برای تحصیل فرزند شما است.  آنها می توانند در یک محیط امن و حمایتی رشد کنند و آموزشی با کیفیت بالا دریافت کنند،  به گونه ای که  موفقیت تحصیلی و حرفه ای خود را تضمین کنند.

مدارس کانادا

مدارس در کانادا (خصوصی یا عمومی) دانش آموزان بین المللی برای آموزش در بالاترین سطح دانشگاهی در کانادا یا هر کشور دیگری در سراسر جهان آماده می کند.

کانادا در جهان با بیش از 92 درصد از جمعیت با تحصیلات متوسطه در رتبه دوم قرار دارد. جوانان کانادایی به دلیل داشتن معلمان مجرب و دوره های آموزشی مدرن  در لیست بهترین تحصیل کرده ها در جهان هستند.

از طریق این راهنمای کامل، شما می توانید به همه اطلاعات در مورد سیستم آموزشی دبیرستان را در کانادا از جمله هزینه، نیاز، و کمک هزینه تحصیلی دست پیدا کنید.

 مقدمه ای بر نظام آموزشی دبیرستان ها در کانادا

سیستم آموزشی در کانادا یکی از  اولویت  های اصلی برای دولت کانادا است.  بنابراین، تلاش های بسیاری صورت گرفته است تا به  یکی از بزرگترین سیستم های آموزشی  در جهان تبدیل شود.

سیستم آموزش عمومی در کانادا توسط دولت های استانی کنترل می شود.  این جمله نشان  می دهد که تفاوت هایی بین استانهای کانادا، از نظر برنامه های ارائه شده، حداقل و حداکثر شرایط سنی وجود دارد.

تمام استانهای کانادا دوره هایی از کودکستان تا کلاس 12 ام ارائه می دهند ( 5-18 سال ).   آموزش در کانادا تا سن 16 سالگی اجباری است، به جز برای انتاریو و نیوبرانزویک، که در آنها سن اجباری 18 است.

سیستم آموزشی  کانادا، به خصوص در تقویم مدرسه و نظام دانشگاهی، تحت تاثیر سیستم آموزشی بریتانیا و آمریکا است. تقویم  تحصیلی در کانادا متشکل از 190 روز مدرسه است، و سال تحصیلی معمولا در ماه سپتامبر آغاز می شود (بعد از روز کارگر) و در اواخر  پایان ماه ژوئن به پایان می رسد.

در اغلب استانهای کانادا، آموزش متوسطه تا کلاس 12 ام (سن 17-18 سال) ادامه می یابد، به جز کبک، که در آن تحصیلات متوسطه را در کلاس 11 ام (سنین 16-17)  به پایان می رسد.

ساختار سیستم آموزشی در کانادا

سیستم آموزشی کانادا از 4 سطح کلی تشکیل شده است:

آموزش پیش دبستانی: برنامه های آموزشی ارائه شده به کودکان خردسال (4-5 سال).

آموزش ابتدایی: معمولاً از سن 6 تا 12 سالگی شروع می شود.

تحصیلات متوسطه: که از 12 سالگی شروع می شود و تا 17 یا 18 سالگی ادامه می یابد.

تحصیلات پس از متوسطه: تحصیل در کالج ها و دانشگاه ها از سن 17 یا 18 سالگی شروع می شود.

توجه داشته باشید که آموزش متوسطه در کانادا  به طور کلی به دو مرحله اصلی تقسیم می شود: راهنمایی یا دبیرستان جونیور و دبیرستان.

 تحصیل در مقطع راهنمایی در کانادا

اتمام دوره راهنمایی در کانادا دو سال طول می کشد. این دوره شامل هر دو کلاس های هفتم و هشتم است.

سطح تحصیلات راهنمایی در کانادا با هدف آماده کردن دانش آموزان برای مقطع دبیرستان با موفقیت انجام می شود.

مباحثی که در مقطع متوسطه جونیور تدریس می شوند معمولاً در سطح  موضوعاتی هستند که در مقطع ابتدایی تدریس می شوند، اما دشوارتر هستند.  با این حال، برنامه درسی شامل موارد اضافی مانند زبان های خارجی، مانند فرانسوی یا اسپانیایی است.

تحصیل در مقطع متوسطه در کانادا

پس از اتمام دوره راهنمایی (کلاس هشتم)، دانش آموزان کانادایی یا بین المللی می توانند تحصیلات دبیرستانی خود را در کانادا آغاز کنند که شامل چهار سطح تحصیلی است:

کلاس 9 ام (سنین 14 تا 15)

کلاس  10 ام (سنین 15-16)

و کلاس 11 ام (سنین 16-17)

کلاس 12  ام (سنین 17-18) .

برنامه های درسی در تمام دبیرستان های کانادا برای آماده سازی دانش آموزان برای تحصیلات آکادمیک دانشگاهی یا یک کالج حرفه ای یا اجتماعی طراحی شده اند.  علاوه بر این، آنها را با تمام مهارت های لازم برای موفقیت حرفه ای پس از فارغ التحصیلی مجهز می کنند.

سیستم آموزش دبیرستان در کانادا شامل دروس اصلی اجباری مانند زبان  انگلیسی یا فرانسوی یا هر دو است.

علاوه بر این، ممکن است برنامه درسی شامل ریاضیات، علوم عمومی، بهداشت، ورزش، مطالعات اجتماعی یا علوم اجتماعی (که ممکن است شامل تاریخ کانادا، جغرافیا، تاریخ جهان و مسائل اجتماعی باشد)، به علاوه موضوعات اختیاری باشد.

مدارس کانادا

دروس اختیاری در سیستم دبیرستان کانادا از کلاس نهم شروع شده و تا کلاس دوازدهم ادامه دارد. این دروس اختیاری معمولاً حدود نیمی از موضوعات مورد مطالعه را تشکیل می دهند.

دانش‌آموزان دبیرستانی در طول سال‌های تحصیل تا کالج، مشاوره‌ی راهنمایی شغلی دریافت می‌کنند. این مشاوره ها به آنها کمک می کند تا برای مسیر شغلی خود برنامه ریزی کرده  و موضوعات مرتبط با رشته هایی را که بعداً دنبال می کنند را انتخاب کنند.

به عنوان مثال، به کسانی که قصد رفتن به کالج یا دانشگاه را دارند، اغلب توصیه می‌شود که روی مباحث خاصی مانند زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضیات، انگلیسی یا ادبیات فرانسه تمرکز کنند. از سوی دیگر، کسانی که مایل به حضور در مؤسسات فنی و حرفه‌ای هستند، باید روی مباحث دیگر تمرکز کنند.

پذیرش در مدارس کانادا به عنوان دانش آموز بین المللی

بین تمام دبیرستان هایی که در 10 استان کانادا هستند، هر مدرسه قوانین متفاوتی در مورد نحوه پذیرش دارد. همچنین همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، هر استان و ناحیه کانادا مسئول سیستم آموزشی خود می باشد.

اولین قدم برای پذیرش در  دبیرستان های کانادا این است که مدرسه ای را انتخاب کنید که متناسب با نیازها و شرایط فرزندتان باشد.  سپس، ارزیابی مدارک تحصیلی و صلاحیت های فرزندتان گام اصلی بعدی است.

اما نگران مراحل ارزیابی نباشید، زیرا مدرسه جدید در کانادا، کارنامه فرزند شما را از کشور مبدا  ارزیابی می کند تا او را در کلاس مناسبی در  سیستم کانادایی قرار دهد.

با این حال، اگر می خواهید فرزندتان در دبیرستان کانادایی تحصیل کند، به شما  توصیه می شود که از 6 ماه قبل درخواست خود را ثبت کنید.

 انواع دبیرستان در کانادا

 در کانادا دو نوع دبیرستان وجود دارد:

  1. دبیرستان دولتی کانادایی

بودجه دبیرستان های دولتی در کانادا در سطح محلی تامین می شود.  جایی که هر استان برنامه درسی خود را ارائه می کند.

دانش آموزان بین المللی می توانند درخواست خود را برای تحصیل در تمام دبیرستان های دولتی کانادا ثبت کنند.  آنها می توانند زبان  انگلیسی یا فرانسوی یا هر دو را به عنوان زبان تحصیلی خود انتخاب کنند. دبیرستان های دولتی کانادا برای دانش آموزان کانادایی رایگان است، با این حال، دانش آموزان بین المللی باید شهریه پرداخت کنند.

  1. دبیرستان خصوصی کانادایی

دانش آموزان کانادایی و بین المللی باید برای دبیرستان های خصوصی کانادا شهریه بپردازند. این مدارس همان آموزش با کیفیت بالایی همانند مدارس دولتی را ارائه می دهند.  علاوه بر این، آنها از برنامه درسی مشابه دبیرستان های دولتی در همان استان یا ناحیه کانادایی پیروی می کنند.

دبیرستان‌های خصوصی کانادا شامل مدارس شبانه‌روزی (با محل اقامت)، مدارس جایگزین، برنامه‌های IB  (لیسانس بین‌المللی)، برنامه‌های ورزشی تخصصی، یا مدارسی برای دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری هستند.

به عنوان یک دانش آموز بین المللی، پذیرش در دبیرستان خصوصی در کانادا بسیار ساده تر است. از آنجایی که در مقایسه با دبیرستان های دولتی که معمولاً رقابتی تر هستند، موقعیت های بیشتری برای دانش آموزان بین المللی وجود دارد.

دلایل اصلی برای انتخاب دبیرستان های کانادایی برای دانش آموزان بین المللی

اگر هنوز در مورد چرایی انتخاب دبیرستان کانادا شک دارید، دلایل زیر قطعا نظر شما را تغییر خواهد داد!

سرزمین آموزش: کانادا دارای رتبه دوم بالاترین میزان اتمام تحصیلات دبیرستانی در جهان است.  علاوه بر این، جوانان کانادایی از تحصیلکرده ترین جوانان جهان هستند.

کادر آموزشی با صلاحیت بالا: در کانادا هیچ معلم دبیرستانی پذیرفته نمی شود مگر اینکه حداقل مدرک لیسانس و یک سال سابقه تدریس داشته باشد.

مدارس کانادا

آموزش با کیفیت بالا: با اتمام دبیرستان در کانادا، دانش آموزان می توانند مستقیماً در هر دانشگاه کانادا یا حتی در هر دانشگاه در سراسر جهان ثبت نام کنند. علاوه بر این، دانش‌آموزان می‌توانند از تمام فرصت‌ها استفاده کرده و مسیر شغلی موفقی را در کانادا تضمین کنند.

برنامه پیشرفته آموزشی: به منظور همگامی با نیازهای تکنولوژی و دوران معاصر، برنامه آموزشی در دبیرستان های کانادا به صورت سالانه به روز می شود .

هزینه های تحصیلی مقرون به صرفه: کانادا مقرون به صرفه ترین مقصد برای تحصیل دانشجویان بین المللی در میان تمامی کشورهای انگلیسی زبان است.

محیط متنوع: کانادا یکی از متنوع ترین کشورهای جهان از نظر قومیتی و اجتماعی است. بنابراین، بهترین محیط را برای دانشجویان بین المللی فراهم می کند.

 زبان تحصیل در دبیرستان های کانادا چیست ؟

اگرچه کانادا دو زبان رسمی دارد، اما انگلیسی زبان رسمی آموزش در مقطع دبیرستان است (به جز استان کبک است).

چند دبیرستان در کانادا وجود دارد که به دانش آموزان این امکان را می دهد که به هر دو زبان (انگلیسی و فرانسوی) تحصیل کنند. به طور کلی، دانشجویان می توانند به زبان انگلیسی، فرانسوی یا هر دو تحصیل کنند.

 شهریه دبیرستان کانادا برای دانش آموزان بین المللی و آیا رایگان است ؟

شهروندان محلی در کانادا حق دارند از دبیرستان دولتی رایگان تا کلاس 11 ام  یا 12  ام استفاده کنند.  از سوی دیگر، دانشجویان بین المللی باید هزینه تحصیل دبیرستان خود را در کانادا بپردازند.

برای دانش آموزان بین المللی، هزینه تحصیل دبیرستان در کانادا از 10000 تا 25000 دلار کانادایی  برای یک سال تحصیلی متغیر است.  برخی از دبیرستان های کانادا ممکن است برای فعالیت های خاص، مانند پیوستن به تیم های ورزشی یا سفرهای مدرسه، هزینه اضافی دریافت کنند. علاوه بر این، هزینه مسکن و غذا جدا هستند و دانشجویان بین المللی باید سالانه حدود 12000 دلار کانادایی برای هزینه های زندگی پرداخت کنند.

مدارس شبانه روزی کانادا می تواند گزینه مناسبی برای اکثر دانشجویان بین المللی باشد. این مدارس به کمپ هایی اطلاق می‌شود که دانش‌آموزان می‌توانند در طول سال تحصیلی در آن درس بخوانند و زندگی کنند. با این حال، هزینه تحصیل در یک مدرسه شبانه روزی در کانادا بسته به مدرسه و مکان بین 30000 تا 50000 دلار کانادایی متغیر است.

شرایط پذیرش دبیرستان در کانادا برای دانش آموزان بین المللی

 برای ثبت نام در مقطع دبیرستان در کانادا، دانش آموزان بین المللی باید شرایط زیر را داشته باشند:

کلاس های  خاصی را که مطابق با سطوح در کانادا است، به پایان رساند. و نمره های آخرین مقاطع تحصیلی خود را ارایه دهند.

مدرک آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی ارائه دهد. در صورت عدم ارایه مدرک زبان، دانش آموزان مصاحبه و تعیین سطح خواهند داشت که بر أساس میزان آمادگی زبان، دوره های پیش نیازی به آنها ارایه خواهد شد.

علاوه بر این، دانش آموزان بین المللی باید در طول دوره تحصیلی خود در کانادا بیمه درمانی دریافت کنند.

برای یک برنامه ریزی دقیق در دبیرستان های کانادا، به دانش آموزان بین المللی توصیه می شود 6 ماه قبل درخواست خود را ثبت کنند. این  زمان تضمین می کند که دانش آموزان زمان لازم را برای تهیه تمام مدارک مورد نیاز و درخواست ویزای دانشجویی را دارند.

اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید، لطفا فرم های ارزیابی را تکمیل کنید.