برنامه مناطق کم جمعیت و شمالی

برنامه آزمایشی مناطق کم جمعیت و شمالی یا Rural and Northern Immigration Pilot برنامه جدیدی است که دولت کانادا از سال 2019 آغاز کرده و هدف آن جذب نیروی کار ماهر برای پاسخگویی به نیاز بازار کار شهر های کم جمعیت و شمالی کاناداست. در حال حاضر 11 شهر کانادا در این برنامه ثبت نام کرده و درخواست‌های مبتنی بر اقامت را قبول می‌کنند. در مقاله پیش رو ما به سراغ جزییات این برنامه خواهیم رفت و هر آنچه شما عزیزان برای ورود به این برنامه نیاز خواهید داشت را در اختیارتان قرار خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

برنامه مناطق کم جمعیت و شمالی

برنامه مناطق کم جمعیت و شمالی در چه مناطقی انجام می‌شود؟

همانطور که گفته شد در حال حاضر 11 منطقه برای این برنامه از سوی دولت فدرال انتخاب شده که عبارتند از:

وبسایت انجمن های شهر های منتخب منطقه
Coming soon North Bay, ON
https://investsudbury.ca Sudbury, ON
www.timminsedc.com Timmins, ON
www.welcometossm.com Sault Ste. Marie, ON
www.gotothunderbay.com Thunder Bay, ON
www.economicdevelopmentbrandon.com Brandon, MB
www.seedrgpa.com Altona/Rhineland, MB
Coming soon Moose Jaw, SK
www.claresholm.ca Claresholm, AB
https://rnip-vernon.ca Vernon, BC
https://wk-rnip.ca/ West Kootenay (Trail, Castlegar, Rossland, Nelson), BC
Coming soon North Bay, ON
https://investsudbury.ca Sudbury, ON
www.timminsedc.com Timmins, ON

 

هدف از ایجاد برنامه مناطق کم جمعیت و شمالی

دولت فدرال کانادا جهت جذب نیروی متخصص برای مناطق کم جمعیت و ارتقای اقتصاد آن‌ها برنامه‌ای تحت این عنوان به وجود آورده است. این برنامه توسط شهرها و روستاهای کم جمعیت کانادا  برگزار می‌شود و افرادی که برای آن اقدام می‌کنند باید از فیلترهای انجمن های محلی در وهله اول و سپس دولت کانادا در مرحله بعد با موفقیت عبور کنند. جدا از بحث فیلترهای متقاضیان، شهر ها نیز باید شرایطی را دارا باشند که در سرفصل بعد به آن‌ها خواهیم پرداخت.

برنامه مناطق کم جمعیت و شمالی

شرایط شهرهای حاضر در برنامه مناطق کم جمعیت و شمالی

اولین مورد آن است که شهری که برای است برنامه انتخاب می‌شود باید دارای فرصت‌های شغلی باشد. هرچند کوچک و روستایی، اما داشتن فرصت شغلی یکی از مهم‌ترین شروط این برنامه تلقی می‌شود.

نکته دیگر، فراهم آوردن خدماتی مانند آموزش و مسکن است که این شهرها حتما باید این موارد را داشته باشند. در کنار آن، حمل و نقل باید به صورت استاندارد وجود داشته و امکان مراقبت‌های بهداشتی فراهم باشد.

شهری که قصد ورود به این برنامه را دارد باید در یکی از ایالت‌های آلبرتا، بریتیش کلمبیا، مانیتوبا، مناطق شمال غربی، نوناووت، انتاریو، ساسکاچوان و یوکان واقع باشد.

جمعیت این شهر باید کم‌تر از 50 هزار نفر باشد و حداقل فاصله‌ای که با شهرهای بزرگ دارد 75 کیلومتر باشد. شهرهای بزرگ منظور شهرهایی هستند که بالغ بر 100 هزار نفر جمعیت داشته باشند.

برنامه مناطق کم جمعیت و شمالی

شرایط متقاضیان مهاجرت از طریق برنامه مناطق کم جمعیت و شمالی

برای واجد شرایط بودن در این برنامه ها متقاضیان باید حداقل الزامات مربوط به هر منطقه از یک سو و حداقل شرایط دولت فدرال کانادا را از سوی دیگر داشته باشند تا واجد شرایط اقدام برای این برنامه باشند. شرایط هر منطقه بسته به نیاز بازار کار آن منطقه متفاوت است و برای جزییات آنها می توانید از وبسایت انجمن های محلی که در جدول بالا ارائه شده بازدید کنید. اما شرایط دولت فدرال برای تمام متقاضیان فارغ از شهر مورد نظرشان یکسان است و عبارتند از:

شرایط دولت فدرال

  • داشتن 1 سال سابقه کاری مفید و مداوم در طی 3 سال گذشته و یا داشتن سابقه 2 سال تحصیل دانشگاهی در یکی از موسسات آموزشی مجاز در منطقه مورد نظر متقاضی
  • داشتن تمکن مالی به میزان کافی
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه
  • داشتن حداقل مدرک دیپلم کانادایی و یا معادل آن
  • دریافت پیشنهاد شغلی معتبر از سوی کارفرمایی معتبر

توصیه‌نامه از طرف انجمن های شهرهای منتخب

برنامه مناطق کم جمعیت و شمالی

شرایط برنامه مناطق کم جمعیت و شمالی از نظر سوابق کاری

همانطور که در بالا ذکر شد، داشتن یک سال سابقه کاری مداوم طی 3 سال گذشته در داخل یا خارج کانادا اجباری است. سابقه کار بایستی بصورت تمام وقت (یا معادل آن بصورت پاره وقت) بوده و بصورت خوداشتغالی نباشد.

الزام داشتن پیشنهاد شغلی

هر چند دولت کانادا داشتن پیشنهاد شغلی یا جاب آفر را برای ورود به این برنامه را الزام نمی داند اما تقریبا تمام انجمن های محلی مناطق منتخب برای پذیرش متقاضیان و ارائه توصیه نامه به آنها، شرط داشتن پیشنهاد شغلی از یکی از کارفرمایان معتبر آن منطقه را الزامی می دانند.

از نظر دولت فدرال، متقاضیانی که حداقل یکسال سابقه کار طی 3 سال گذشته را ندارند، تنها در صورتی که یک دوره دانشگاهی حداقل دو ساله را در یکی از مراکز آموزشی مجاز این مناطق طی کرده باشند واجد شرایط اقدام برای این برنامه خواهند بود.

شرایط تسلط زبانی

حداقل نمره زبان مورد نیاز در یکی از زبان های انگلیسی و یا فرانسه، بسته به زمینه کاری متقاضی متفاوت و بر اساس جدول زیر است:

حداقل نمره مورد نیاز دسته یا ناک شغلی
CLB 6 NOC O & A
CLB 5 NOC B
CLB 4 NOC C & D

شرایط مالی برای اقامت

متقاضیان در این برنامه باید اثبات کنند که تمکن مالی در حد برآورده کردن نیاز های اولیه خود و خانواده خود را دارا هستند. البته آن دسته از متقاضیانی که در همگام ثبت پرونده مشغول به کار در این مناطق هستند از این قاعده مستثنا هستند.  در مهاجرت از طریق برنامه مناطق کم جمعیت و شمالی، حداقل تمکن مالی بسته به تعداد نفرات خانواده از ۸ هزاردلار به بالا است که متقاضی باید برای اثبات آن مدارک مالی ارائه دهد.

داشتن یک توصیه نامه از شورای شهرهای شرکت کننده در برنامه آزمایشی

شرط اصلی دیگر در مهاجرت از طریق برنامه مناطق کم جمعیت و شمالی، داشتن یک توصیه نامه از انجمن های منتخب شهرهای شرکت کننده در این برنامه است. اعضای این انجمن ها تصمیم نهایی در خصوص گزینش متقاضیان را می گیرند. نیازهای اقتصادی منطقه ای که شما باید در آن زندگی کنید و همچنین انطباق پذیری شما با شرایط جوامع از جمله سابقه تحصیل، کار، زندگی و یا داشتن اقوام در آن منطقه از عوامل تاثیرگذار در دریافت توصیه نامه میباشند.

توصیه ما به متقاضیان برنامه مناطق کم جمعیت و شمالی

روش های مهاجرت به کانادا بسیار متنوع و در عین حال بسیار رقابتی هستند. از آنجایی برنامه های آزمایشی مشابه این برنامه فضای رقابتی کمتری دارند فرصتی ایده آل برای آن دسته متقاضیانی هستند که شانس کمتری در سایر روش های مهاجرتی دارند. اگر شما به طور جدی به این برنامه فکر می کنید امکان ورود اولیه به این مناطق را بصورت تحصیلی و یا کاری بررسی کنید. حضور شما در این شهرها تاثیر بسیار زیادی در موفقیت پرونده شما خواهد داشت. در ثانی فراموش نکنید که این یک برنامه آزمایشی است و قبل از اینکه این برنامه تغییر کند و یا به پایان برسد از این فرصت عالی و فضای کمتر رقابتی استفاده کنید.

در این راستا سازمان مهاجرتی شارپ ویزا با افتخار علاقه مندان این برنامه را از گام اول در انتخاب صحیح شهر، و جستجوی کار تا گام آخر که ثبت پرونده اقامت دائم کانادا است همراهی و هدایت خواهد کرد.

اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید، لطفا فرم های ارزیابی را تکمیل کنید.