برنامه مشاغل فنی  فدرال FST

برنامه مهاجرتی مشاغل فنی کانادا یکی از سه روش موجود در سیستم مهاجرتی اکسپرس انتری یا ورود سریع است که به متقاضیان امکان اخذ اقامت دائم کانادا را می دهد. این برنامه به مهاجرانی که در یک شغل فنی و حرفه ای مهارت خاصی دارند اجازه می دهد که یا از طریق یافتن فرصت شغلی و یا اخذ گواهی کار از سازمان های نظارتی مربوطه برای اقامت دائم کانادا اقدام کنند. کانادا به دنبال نیروهای ماهر و متخصصی است که حائز شرایط مشاغل فنی هستند و در آن سابقه کار دارند. اداره مهاجرت کانادا این برنامه را در سال 2013 معرفی کرد تا کمبود نیروی کار فنی و حرفه ای خود را به خصوص در مناطق رو به رشد جبران کند.

مشاغل مورد نیاز در برنامه مهاجرتی مشاغل فنی فدرال کانادا چیست؟

در حال حاضر نیروهای فنی حرفه ای در سیستم طبقه بندی ملی مشاغل کانادا (ناک) در گروه های زیر قرار می گیرند:

گروه اصلی کد 72: مشاغل فنی در حوزه های صنعت، برق و ساخت و ساز نظیر برقکاران، تکنسین های مخابراتی، لوله کش ها، نصاب های صنعتی و ساختمانی، نجاران، ماشین کاران صنعتی، جوشکاران و مشاغل مشابه.

گروه اصلی کد 73: مشاغل فنی در حوزه های عملیات نگهداری و تعمیرات نظیر مکانیک ماشین آلات سنگین،  تعمیرکار خودرو، اپراتورهای جرثقیل و دیگر ماشین آلات، تکنسین ماشین چاپ و مشاغل مشابه

گروه اصلی کد 82: مشاغل فنی و نظارتی در بخش منابع طبیعی، کشاورزی و تولیدات مربوط به آن ناظرین جنگلداری و باغبانی، اپراتور ماشین آلات درخت بری، معدن چیان، تکنسین های حفاری نفت و گاز، ماهیگیران و مشاغل مشابه

گروه اصلی کد 92: ناظران در بخش های خدمات رفاهی (آب، برق، گاز، غیره)، تولیدی و فرآوری محصول و اپراتورهای کنترل مرکزی نظیر تکنیسین های تولید و فرآیند های صنعتی، مونتاژکاران، اپراتورهای تجهیزات آب و برق و مشاغل مشابه

گروه فرعی 632: آشپزان و سرآشپزان

گروه فرعی 633: قصاب ها و نانوا ها

شرایط لازم برای برنامه مهاجرتی مشاغل فنی فدرال کانادا

عوامل مختلفی نظیر سن، تحصیلات مرتبط، سطح زبان و سوابق کاری بر صلاحیت متقاضی در برنامه مهاجرتی مشاغل فنی فدرال کانادا تأثیر می گذارد. متقاضیان این برنامه بر اساس توانایی ها و مهارت هایی که دارند در قالب سیستم امتیازی روش اکسپرس انتری امتیاز بندی می شوند. گزینش نهایی نیز مشابه دیگر روش های اکسپرس انتری فقط در بین متقاضیان همین دسته انجام می شود و از واجدین شرایطی که حد نصاب امتیازی را بیاورند برای اقامت کانادا دعوت می شود. شرایط اولیه لازم برای ورود متقاضی به به اصلاح استخر یا Pool برنامه نیروی فنی فدرال را در زیر بررسی خواهیم کرد:

سابقه کاری:

متقاضی این برنامه باید حداقل 24 ماه سابقه کاری تمام وقت (بالای 30 ساعت در هفته) در طی یک دوره 5 ساله قبل از ارایه درخواست خود، داشته باشد. سوابق کار پاره وقت هم در صورتی که از لحاظ زمانی معادل 2 سال کار تمام وقت باشند مورد قبول خواهند بود.

تسلط به زبان انگلیسی:

حداقل سطح زبان مورد نیاز انگلیسی یا فرانسه برای این برنامه مهاجرتی به مراتب از دیگر روش های اکسپرس انتری نظیر نیروی کار ماهر پایین تر است. متقاضی در این روش باید در مهارت های گفتاری و شنیداری حداقل سطح CLB5 و در خواندن و مهارت نوشتاری حداقل سطح CLB4 را داشته باشد.

میزان تحصیلات:

این برنامه مهاجرتی شرطی برای حداقل میزان تحصیلات ندارد. هر چند متقاضیان با مدارک تحصیلی در مقاطع بالاتر امتیاز بالاتری را در رقابت با دیگران رقیبان خود به دست خواهند آورد.  در صورتی که مدارک تحصیلی متقاضی از مراکز آموزشی خارج از کانادا صادر شده است مشابه تمام برنامه های مهاجرتی نیاز به معادل سازی و ارزیابی توسط نهادهای مجاز کانادایی دارد.

پیشنهاد کار و یا پروانه کار:

متقاضی یا می بایست پیشنهاد کاری از یک یا دو نفر از کارفرمایان کانادا به مدت حداقل یک سال دریافت کرده باشد و یا گواهی تعیین صلاحیت شغلی از سازمان های نظارتی مربوطه در استان را اخذ نماید. مسیر اخذ گواهی تعیین صلاحیت معمولاٌ شامل گذراندن دوره هایی کوتاه مدت و قبولی در آزمون تعیین سطح می باشد.

برنامه مهاجرتی مشاغل فنی فدرال کانادا و خدمات ما

ممکن است شما از خود بپرسید با داشتن تخصص در یکی از مشاغل فنی فوق الذکر آیا می توان امیدوار به اخذ اقامت دائم کانادا بود؟ در پاسخ باید بگوییم: بله حتماٌ می توانید. مشاوران مجرب و حرفه ای تیم ما با افتخار شما را از گام نخست که بدست آوردن پیشنهاد شغلی و یا اخذ پروانه کار است تا مرحله نهایی ورود به کانادا همراهی خواهند کرد. فقط کافی است فرم ارزیابی رایگان را پر کرده و یا برای تعیین وقت مشاوره با مشاور رسمی مهاجرت کانادا اقدام کنید.

اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید، لطفا فرم های ارزیابی را تکمیل کنید.