برنامه تجربه کانادایی CES

برنامه تجربه کانادایی یا CEC یک برنامه مهاجرتی زیر مجموعه سیستم اکسپرس انتری است که برای متقاضیانی که تجربه حداقل یکسال سابقه کار کانادایی دارند طراحی شده است. اگر شما نیز از متقاضیان مهاجرت به کانادا هستید و مدتی را برای کار در این کشور گذرانده‌اید، شاید برنامه تجربه کانادایی CEC  بهترین گزینه برای شما باشد.

در ادامه این مقاله ما هر آنچه که شما برای استفاده از این برنامه نیاز دارید را در اختیارتان خواهیم گذاشت پس با ما همراه باشید.

برنامه تجربه کانادایی یا CEC برای چه افرادی مناسب است؟

برنامه تجربه کانادایی همان طور که از اسم آن پیداست مخصوص آن دسته از متقاضیان مهاجرت هست که حداقل به مدت یکسال تمام وقت و یا معادل آن بصورت پاره وقت سابقه کار کانادایی داشته باشند. البته زمینه کار هم اهمیت دارد و باید در طبقه بندی مشاغل کانادا در دسته ناک های صفر، A، و B قرار داشته باشد. از سوی سابقه کار باید در سال قبل از اقدام برای اقامت کانادا به دست آمده باشد.

از نظر کانادا این دسته متقاضیان از جمله ایده آل ترین کاندیداها برای اخذ اقامت کانادا هستند چون این افراد با محیط کار کانادایی آشنایی پیدا کرده و به نوعی جای خود را در فرهنگ و بازار کار کانادا باز کرده‌ اند. از این رو برنامه تجربه کانادایی صرفا برای این دسته طراحی شده و علیرغم اینکه کاندیداهای این برنامه در استخر اکسپرس اینتری وارد خواهند شد ولی بصورت جداگانه و با سطح امتیازی پایین تری نسبت به متقاضیان برنامه نیروی ماهر فدرال انتخاب خواهند شد.

بطور کلی این برنامه مناسب افرادی است که یا با ویزای کار وارد کانادا شده و تجربه مورد نظر را کسب کرده اند و یا مدتی را در کانادا تحصیل کرده و از فرصت ویزای کار بعد از تحصیل نهایت استفاده را برده و خود را واجد شرایط این برنامه کرده اند.

شرایط لازم برای ورود به برنامه تجربه کار کانادایی CEC

متقاضیان باید شرایط حداقلی زیر را دارا باشند:

  • حداقل یکسال سابقه کار تمام وقت یا معادل آن بصورت پاره وقت در کانادا ظرف سه سال قبل از اقدام.

نکته: سابقه کاری بایستی در طبقه بندی مشاغل کانادا در دسته ناک های صفر، A، و B قرار داشته باشد. در ضمن سابقه کار خوداشتغالی نیز برای این برنامه قابل قبول نیست.

  • حداقل مدرک تحصیلی دیپلم کانادایی یا معادل آن
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه با نمره CLB 7 در صورتی که زمینه کاری شما جزو ناک صفر و A باشد و یا نمره CLB 5 برای مشاغل زیرمجموعه ناک B.
  • قصد کار یا زندگی در خارج از کبک را داشته باشند. ( افرادی که قصد اقامت در کبک را دارند باید از برنامه مختص کبک استفاده کنند)

افرادی که برای این برنامه اقدام کرده‌اند حق اقامت در کانادا در مدت بررسی درخواست خود را دارند. علاوه بر این، افرادی که در حال حاضر در کانادا قرار ندارند نیز اگر در مدتی قبل از 3 سال پس از پایان کار، درخواست خود را تحویل دهند، شامل این برنامه خواهند شد.

برنامه تجربه کانادایی به این صورت است که اگر تمامی امتیازات واجدین شرایط را بیاورید، با ایجاد پروفایل وارد  استخر اکسپرس اینتری خواهید شد. مرحله استخر به مرحله‌ای گفته می‌شود که در آن افرادی که در اکسپرس اینتری امتیاز اولیه را آورده‌اند، همگی وارد مرحله‌ای شده که در آن با توجه به اولویت‌های دولت فدرال کانادا و یا دولت های استانی گزینش می‌شوند. در مرحله گزینش افرادی که موفق به کسب امتیازات بالاتری در سیستم امتیازبندی CRS شوند در اولویت انتخاب قرار خواهند گرفت.

برنامه تجربه کانادایی CEC  محبوب دانشجویان بین‌المللی

برای بسیاری از دانشجویان فارغ‌التحصیل در کانادا، برنامه تجربه کانادایی گزینه بسیار راحت و مناسب‌تری نسبت به دیگر روش‌ها برای اخذ اقامت دائم کانادا است.

پس از گذراندن یک دوره آموزشی در یکی از مراکز آموزش عالی مجاز در کانادا، فارغ‌التحصیلان متناسب با طول مدت تحصیل اجازه کار در کانادا را خواهند داشت. در طول این مدت، فرد فارغ التحصیل به کار مشغول شده و قادر خواهد بود الزام حداقل یک سال سابقه کار را برآورده کنند.

برنامه تجربه کانادایی

چه سوابق کاری در برنامه تجربه کانادایی مورد قبول نیستند؟

  • سوابق کار غیرقانونی و بدون داشتن ویزای کار معتبر در کانادا
  • سابقه کار در طول دوره انتظار برای بررسی پرونده پناهندگی
  • سابقه کار حین تحصیل
  • سابقه کار در دوره های کارآموزی یا کارورزی مرتبط به تحصیل
  • سابقه کار خوداشتغالی
  • سابقه کار در مشاغلی که در طبقه بندی مشاغل کانادا در دسته C و B قرار دارند

برنامه تجربه کانادایی

پرسش‌های متداول در زمینه برنامه تجربه کانادایی   CEC

در ادامه به برخی از مهم‌ترین سوالاتی خواهیم پرداخت که ممکن است برای شما عزیزان پیش بیاید. با ما همراه باشید.

·        آیا متقاضیان CEC از استان کبک قادر به درخواست برای این برنامه خواهند بود؟

افرادی که در کیک به کار مشغول بوده‌اند و هم‌اکنون قصد زندگی در کبک را دارند، باید بدانند که برنامه‌ای با همین مضمون در ایالت کبک وجود دارد که برنامه تجربه کبک نام دارد. این برنامه متقاضیان کبکی را برای اخذ اقامت در این استان همراهی خواهد کرد.

·        آیا سابقه کاری که متقاضی ارائه می‌دهد باید مرتبط با تحصیلات وی باشد؟

برای متقاضیانی که سابقه تحصیل در خارج از کانادا را داشته اند، سابقه کاری مرتبط با مدرک کانادایی نیاز نیست. کافی است یک سال کامل سابقه کاری با درآمد معادل 1560 ساعت تجربه کاری داشته باشند.

  • آیا در صورت بازگشت به کشور مبدا هنوز متقاضی  می تواند واجد شرایط برنامه تجربه کانادایی باشد؟

بله ، تا زمانی که تمام شرایط اولیه این برنامه را داشته و حداقل 12 ماه سابقه کار تمام وقت شما ظرف سه سال قبل از اقدام برای این برنامه بدست آمده باشد شما می توانید از خارج از کانادا نیز برای این برنامه اقدام کنید.

  • در دوره کار پس از فارغ التحصیلی، آیا متقاضی می تواند کارفرمای خود را تغییر دهد؟

بله. اجازه کار پس از فارغ التحصیلی یک مجوز کار “باز” ​​است ، به این معنی که شما می توانید برای هر کارفرمای کانادایی کار کنید مگر اینکه محدودیتی در مجوز کار ذکر شده باشد. به خاطر داشته باشید که برای واجد شرایط بودن برنامه تجربه کانادایی ، تجربه کاری حرفه ای و همراه درآمد لازم است. تجربه کاری حرفه ای به معنای کار در شغلی است که در طبقه بندی ملی مشاغل (NOC) در مهارت تیپ 0 (مشاغل مدیریتی) ، یا سطح مهارت A (مشاغل حرفه ای) یا سطح مهارت B (مشاغل فنی و تجاری) ذکر شده است.

اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید، لطفا فرم های ارزیابی را تکمیل کنید.