ویزای دانش آموزی

همانطور که می دانیم بسیاری از مردم در حال دریافت اطلاعات درباره کیفیت آموزشی دانشگاه های کانادا هستند و تعداد دانشجویان بین المللی  نیز دائما در حال افزایش است.  اما نگرانی اصلی اکثر دانشجویان انتخاب کالج یا دانشگاه است.  کالج  و دانشگاه در کشورهای مختلف دارای معانی مختلفی هستند.  در کانادا، دانشگاه ها و کالج ها به طور مستقل کار می کنند و برنامه های خود را به صورت جداگانه طراحی می کنند. اما، هر دو کالج ها و دانشگاه ها در کانادا توسط دولت های استانی اداره می شوند. در ادامه این مطلب تفاوت های کالج ها و دانشگاه های کانادا را با هم بررسی خواهیم کرد.

انتخاب کالج

 تفاوت اساسی بین کالج و دانشگاه در کانادا

تفاوت اساسی بین کالج و دانشگاه در کانادا این است که دانشگاه های کانادایی روی برنامه های آکادمیک و تحقیقاتی متمرکز هستند، در حالی که کالج ها روی دوره های آموزشی مشاغل و تجارت متمرکز هستند.

 کالج  ها در کانادا

سیستم های کالج در کانادا در ارائه آموزش های فنی و حرفه ای تمرکز می کند و در مقایسه با دانشگاه های کانادا  حرفه محورتر هستند.  کالج ها دوره های کوتاه یک ساله یا دوره های دیپلم دو تا سه سال را برگزار می کنند. کالج ها در کانادا بر مهارت های خاص اشتغال، آموزش زبان، و کارآموزی متمرکز هستند.

 دانشگاه ها در کانادا

دانشگاه ها در کانادا تشکل های خودمختاری هستند که توسط دولت استانی مدیریت می شوند. آنها روی اعطای مدارک، از جمله کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکترا تمرکز می کنند.  دانشگاه در کانادا در مهارت های تحلیلی، علمی و برنامه های تحقیقاتی تمرکز می کنند.  دانشگاه ها  درک جامعی از یک موضوع گسترده فراهم  می کنند.   تکمیل مدارک دانشگاهی در دوره های پایه به مدت 3-4 سال طول می کشد و همچنین اجازه ترکیب رشته های مختلف برای کسب دو مدرک وجود دارد. دانشجویانی  که علاقه مند به تحصیل  در یک برنامه تخصصی مانند پزشکی و وکالت هستند، می توانند دانشگاه ها را انتخاب کنند.

 کالج در مقایسه با دانشگاه در کانادا: اندازه کلاس

 کالج ها

کالج در کانادا کلاس های کوچکتری دارند و نسبت دانشجو به استاد کمتر است.  این موضوع یک مزیت برای دانشجویانی به شما  می رود که با توجه ویژه عملکرد بهتری دارند  و می خواهند مستقیما با معلم درگیر شوند. بسیاری از دانشجویان برنامه های گواهینامه و دیپلم کوتاه تر را ترجیح می دهند زیرا تمایل دارند  خود را برای فرصت های شغلی آماده کنند.  دانشجویان فقط باید در رشته ای که قصد فعالیت دارند، تحصیل کنند.

 دانشگاه ها

در مقایسه با کالج ها، دانشگاه های کانادا فضاهای آموزشی بزرگتر با تعداد دانشجوی بیشتری دارند، و البته دانشجو دانشگاه های کانادا استقلال بیشتری در انتخاب واحد های درسی و مسیر آکادمیک در مقایسه با برنامه های کالج دارند.  هر چه قدر تعداد سال های تحصیلی دانشجو افزایش می یابد، تمرکز دانشجو بر دروس تخصصی مورد علاقه اش بیشتر می شود.  مدت طولانی برنامه ها ممکن است دانشجویانی که به دنبال دریافت مدرک تحصیلی سریعتر هستند را اذیت می کند. اما برای دانشجویانی که می خواند افق دانش خود را گسترده کنند، دانشگاه ها بهترین گزینه برای آنها هستند.

انتخاب کالج

 دانشگاه در مقایسه با کالج : ساختار هزینه

ساختار شهریه کالج ها در کانادا

کالج ها در کانادا فضا و امکانات محدودی دارند.  بنابراین ساختار شهریه در مقایسه با دانشگاه ها کمتر است.  هزینه تحصیل در کالج ها از 12000 تا 25000 دلار در سال متغیر است.

 ساختار شهریه دانشگاه های کانادا

دانشگاه‌های کانادا امکانات و برنامه‌های زیادی را ارائه می‌دهند و بنابراین گران‌تر از کالج‌ها هستند.  هزینه تحصیل در دانشگاه ها بین 20000 تا 40000 دلار برای دوره های کارشناسی و 20000 تا 75000 دلار برای دوره های کارشناسی ارشد متغیر است.

 کالج  در مقایسه با  دانشگاه در کانادا: بورسیه ها

وقتی صحبت از بورسیه ها می شود،  این گزینه برای تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی برای اپلای در کالج ها  در دسترس نیست. اما این موضوع مانعی ایجاد نمی کند زیرا میزان شهریه کالج ها در کانادا پایین تر است.

از سوی دیگر، دانشجویانی که می خواهند در دانشگاه ها تحصیل کنند، می توانند به بسیاری از بورسیه های مبتنی بر شایستگی دسترسی داشته باشند.  انواع مختلفی از بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان واجد شرایط وجود دارد.  علاوه بر این ، برخی از دانشگاه ها به دانشجویان بین المللی کمک مالی نیز ارائه می دهند.

 کالج در مقایسه با  دانشگاه در کانادا: مجوز کار

دانشجویان دانشگاه پس از اخذ مدرک لیسانس یا فوق لیسانس خود می توانند برای حداکثر 3 سال مجوز کار درخواست دهند.  مجوز کار به آنها این  امکان را می دهد که در کانادا بمانند و تجربه کاری کانادایی کسب کنند.

انتخاب کالج

ویزای دانش آموزی

دانشجویان کالج نیز می توانند پس از اتمام برنامه یک ساله خود برای مجوز کار یک ساله اقدام کنند و اگر برنامه 2 تا 3 ساله را گذرانده باشند، واجد شرایط برای حداکثر سه سال مجوز کار هستند.

 کالج در مقایسه با  دانشگاه در کانادا: دید کلی

 پارامتر ها کالج دانشجو
برنامه ها گواهینامه و مدرک دیپلم دوره های لیسانس تا دکترا
رویکرد عملی و شغل محور تحقیق محور
اندازه اندازه کلاس کوچکتر و نسبت دانشجو به استاد کمتر اندازه کلاس ها بزرگتر با نسبت دانشجو به استاد بیشتر
مدت دوره مدت دوره کوتاهتر، از 1 تا 3 سال مدت دوره طولانی تر، از 3 تا 4 سال
ساختار هزینه کمتر از دانشگاه ها در حدود 12000 تا 25000 دلار گرانتر از کالج ها در حدود 25000 تا 70000 دلار
بورسیه تحصیلی به ندرت امکان پذیر است بورسیه های متنوع اما محدودی برمبنای شایستگی وجود دارد
مجوز کار 1 تا 3 سال بسته به طول دوره تحصیلی
شانس اخذ ویزای تحصیلی بسته به شرایط متقاضی دارد اما بطور کلی شانس اخذ ویزا تحصیل در دانشگاه های کانادا بالاتر است

دانشگاه در مقایسه با  کالج در کانادا: کدام یک را باید انتخاب کنید؟

انتخاب  کالج یا دانشگاه در کانادا تنها به پیش زمینه تحصیلی، سن متقاضی، موقعیت مالی و مسیر کاری شما بستگی دارد.

اگر شما یک دانش آموز با پایه علمی قوی باشید، اما از لحاظ مالی قوی نباشید، پس می توانید  دانشگاه انتخاب کنید ولی درخواست خود را  برای کمک هزینه تحصیلی مبتنی بر شایستگی ثبت کنید.  از سوی دیگر، اگر بخواهید در کمترین زمان ممکن شغل داشته باشید، باید کالج را انتخاب کنید.

هر آنچه که شما انتخاب می کنید، کالج یا دانشگاه نباید  ناامید شوید ، چون کیفیت تحصیل در کانادا بالا است.

اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید، لطفا فرم های ارزیابی را تکمیل کنید.