اسپانسرشیپ والدین، پدربزرگ و مادربزرگ ها ( PGP )

اگر از آن دسته افرادی هستید که اقامت دائم و یا شهروندی کانادا را به دست آورده‌‌اید؛ شاید یکی از دغدغه‌های فکری شما در حال حاضر دوری از والدین است. اما نگران نباشید؛ برنامه های اسپانسرشیپ یکی از راه‌هایی به شمار می‌رود که با استفاده از آن برای عزیزان خود اقامت دائم کانادا را کسب کرده و در کنار آنها از مزایای زندگی در کشور آرام و زیبای کانادا لذت خواهید برد.

برنامه مهاجرتی اسپانسرشیپ والدین، و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها (PGP) از سال‌های گذشته مطرح شده است و طی این سال‌ها تغییرات زیادی در آن لحاظ شده است که در این متن به آن می‌پردازیم. اگر به دنبال اقامت دائم برای والدین خود هستید؛ با ما همراه باشید که تمام آنچه را که باید بدانید؛ در اختیار شما قرار دهیم.

اسپانسر شیپ والدین

تغییرات برنامه اسپانسرشیپ والدین در طول سال های اخیر

فرآیند پذیرش این برنامه مهاجرتی محبوب در سال‌های گذشته بارها اصلاح شده است. این تغییرات به دلیل انتقاداتی انجام می‌شود که از سوی متقاضیان به سیستم وارد شده است.

تا قبل از سال 2017 روند اجرای این برنامه به گونه‌ای بود که به درخواست‌ها بر اساس اولویت زمانی رسیدگی می‌شد. به این معنا که هر پرونده‌ای که زودتر ثبت شده بود؛ سریع‌تر بررسی می‌شد. این رویکرد به شکلی بود که در چند سال گذشته حدود 165000 تقاضای عقب‌افتاده ایجاد شد که روند باعث طولانی و فرسایشی شدن روند بررسی پرونده ها گردید.

در سال 2017، دولت فدرال کانادا رویکرد جدیدی را جهت بهبود روند بررسی تقاضاها معرفی کرد. این رویکرد بر مبنای سیستم قرعه‌کشی بود. به این ترتیب اسپانسرها به مدت رسما 30 روز (در عمل کمتر از چند ساعت) فرصت دارند که درخواست خود را ارائه دهند. پس از انتخاب تعداد معینی از متقاضیان به صورت تصادفی و به میزان ظرفیت پذیرش اعلام شده توسط اداره مهاجرت، به متقاضی و اسپانسر فرصت داده می شود تا پرونده نهایی و مدارک کامل خود را به اداره مهاجرت کانادا ارسال کنند.

در ژانویه سال 2019 دولت فدرال برای اولین بار از برنامه جدید خود رونمایی کرد و زمان معینی را اعلام کرد تا اسپانسرها و یا متقاضیان بصورت آنلاین علاقه مندی خود را برای تشکیل پرونده اسپانسرشیپی والدین اعلام کنند. در این سال با 27000 تقاضای اولیه موافقت شد.

اسپانسر شیپ والدین

چه کسی میتواند اسپانسر والدین خود شود؟

پیش از انجام درخواست خود، بررسی کنید که چه میزان سرمایه لازم است که از والدین و پدر و مادر بزرگ خود حمایت کنید. شما باید مدارکی بر مبنای این توانایی مالی ارائه دهید.

افرادی که از طریق این برنامه مهاجرتی جهت آوردن والدین خود اقدام کرده‌اند؛ باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • برخورداری از حداقل ۱۸ سال سن؛
  • برخورداری از شهروندی کشور کانادا یا اقامت دائم این کشور؛
  • سکونت در کانادا؛
  • امضا تعهد نامه برای حمایت مالی به مدت 20 سال از والدین و یا پدربزرگ و مادربزرگ؛

این تعهد در واقع به این معنی است که از روز فرود آمدن متقاضی یا متقاضیان، مسئولیت مالی آنها شامل مسکن و سایر نیازهای ضروری زندگی به مدت 20 سال بر عهده اسپانسر خواهد بود و متقاضیان نمی بایست از کمک های دولتی برای تأمین هزینه های خود استفاده کنند.

  • عدم بدهکاری به دولت کانادا؛
  • عدم اعلام ورشکستگی
  • عدم سو پیشینه در داخل و خارج از کانادا بویژه جرایم مرتبط با دعاوی خانوادگی؛
  • اثبات تمکن مالی کافی برای تامین هزینه و نیاز های ضروری والدین و پدربزرگ و مادربزرگ ها بر اساس فرمول ارائه شده توسط اداره مهاجرت و با تکیه بر اظهارنامه های مالیاتی 3 سال آخر قبل از اقدام

نکته: اگر اسپانسر حداقل درآمد لازم را بر اساس اظهارنامه های 3 سال آخر خود برآورده نکند ، می تواند از همسر یا شریک عرفی خود بخواهد که یکی از امضا کنندگان برنامه باشد. در این حالت درآمد همسر به به درآمد اسپانسر اضافه شده ولی در عوض، هر دوی آنها به یک اندازه متعهد به تامین هزینه های ضروری زندگی متقاضیان برای 20 سال خواهند بود. برای اطلاعات بیشتر پیش از اقدام حتما با یک متخصص مشورت کنید.

نبایدهای گزینش برای برنامه اسپانسرشیپ والدین و پدربزرگ و مادربزرگ ها

توجه کنید که باید اقامت دائم کانادا را در دست داشته باشید. در صورتی که اقامت دائم شما در حال بررسی است؛ امکان تقاضای درخواست اسپانسرشیپ والدین را ندارید.

همچنین اگر شما مدتی را در زندان سپری کرده‌اید یا شرایطی وجود داشته باشد که توانایی مالی شما زیر سوال برود؛ واجد شرایط نخواهید بود. به طور مثال ورشکسته شده‌اید یا پیش از این حامی عضو دیگری از خانواده شده و قادر به انجام تعهدات خود نباشید.

تعهدنامه و توافق نامه

با ارائه مدارک جهت اثبات توانایی مالی شما به دولت کانادا متعهد می‌شوید که:

  • به مدت 20 سال از شروع اقامت والدین خود از آن‌ها حمایت مالی کنید؛
  • هر گونه کمک‌های اجتماعی که این افراد در طول مدت اقامت خود از سوی دولت دریافت کرده‌اند را بازپرداخت کنید.

شما و والدین خود باید در طول مدت تعهد در برخی مسئولیت‌ها به توافق برسید که توافق نامه حمایت مالی نامیده می‌شود و به موجب آن:

  • شما مسئولیت تامین نیازهای اساسی والدین و پدربزرگ و مادر بزرگ خود را برعهده دارید؛
  • والدین شما باید تمام تلاش خود را جهت حمایت از اعضای خانواده خود بکنند.

زمانی که شما جهت درخواست اسپانسرشیپ اقدام می‌کنید؛ باید فرمی که شامل تعهدنامه و توافق‌نامه حمایت مالی است را تکمیل و امضا کنید.

اگر در کبک زندگی می کنید

پس از تایید به عنوان یک حامی مالی باید الزاماتی که از سوی اداره مهاجرت کبک اعلام شده است را مطالعه کرده و رعایت کنید. مسئول مهاجرت وزارت کبک سرمایه شما را ارزیابی می‌کند؛ سپس باید با استان کبک تعهدی را امضا کنید.

حداقل درآمد مورد نیاز برای حمایت مالی از والدین و پدربزرگ و مادربزرگ چه میزان هست؟

حداقل درآمد اعلام شده اسپانسر ( و همسر او در صورت امضا تعهد نامه بصورت مشترک ) در اظهارنامه مالیاتی 3 متوالی قبل از اقدام باید 30% بیشتر از کف درآمد سالیانه یک خانوار باشد. کف درآمد سالیانه یک خانوار عددی است که توسط دولت کانادا و بر اساس تعداد اعضای خانواده اسپانسر بعلاوه تعداد افرادی که او می خواهد حمایت مالی کند به دست می آید.

بعنوان مثال اگر شما قصد اسپانسر کردن پدر و مادر خود به همراه برادر زیر 22 سال خود را دارید و خانواده تحت پوشش شما در کانادا شامل همسر و دو فرزند شما می باشد. شما بایستی اثبات کنید درآمد اظهار شده شما و همسرتان در سه متوالی قبل از اقدام حداقل 30% بیشتر از کف درآمد یک خانوار 7 نفره بوده است که این عدد بعنوان مثال در سال 2018 برابر 85.835 دلار کانادا می باشد. جدول کامل کف درآمد سالیانه خانوار را در لینک سایت اداره مهاجرت ملاحظه فرمایید.

چه افرادی واجد شرایط اخذ اقامت دائم کانادا از طریق برنامه اسپانسرشیپ هستند؟

والدین و پدربزرگ و مادربزرگ‌ هایی که نسبت خونی با فرد مقیم یا شهروند ساکن در کانادا دارند یا او را به فرزندخواندگی قبول کرده‌اند؛ جز افرادی هستند که امکان درخواست اقامت دائم آن‌ها از طریق این برنامه مهاجرتی وجود دارد.

علاوه بر آن‌ها امکان درخواست اقامت دائم برای افراد زیر نیز فراهم است:

  • در صورت طلاق والدین، حمایت از همسر یا شریک عرفی جدید او؛
  • خواهران و برادران تنی مجرد زیر 22 سال؛
  • خواهران و برادران ناتنی مجرد زیر 22 سال.

حمایت مالی از پدر و مادر به عنوان یک زوج

در برنامه مهاجرتی اسپانسرشیپ والدین قادر خواهید بود که متقاضی اقامت دائم پدر و مادر خود به صورت هم‌زمان باشید. در این تقاضا یکی از آن‌ها درخواست‌کننده اصلی نامیده شده (مادر یا پدر) و دیگری به عنوان درخواست‌کننده وابسته معرفی می‌شود.

در این فرآیند امکان درخواست اقامت برای خواهران و برادران شما نیز وجود دارد؛ اما باید توجه داشته باشید که آن‌ها به‌عنوان فرزندان وابسته به والدین شما واجد شرایط باشند. اگر آن‌ها متاهل بوده و یا سن آنها بالای 22 سال (به جز درموارد استثنایی به واسطه معلولیت های جسمانی) باشد؛ باید خود به صورت جداگانه از برنامه ای دیگر جهت اقامت در کانادا اقدام کنند.

حمایت مالی از پدر و مادر ناتنی و فرزند آن ها

در صورتی که پدر و مادر شما از یکدیگر طلاق گرفته باشند؛ این امکان فراهم است که شما حمایت مالی پدر یا مادر خود، همسر او و فرزند آن‌ها را برعهده بگیرید.

در این فرآیند پدر یا مادر باید متقاضی اصلی باشد؛ زیرا با شما نسبت دارد. همسر او به‌عنوان وابسته به پدر یا مادر معرفی می‌شود و فرزند آن‌ها تنها در صورتی که واجد شرایط باشد؛ امکان اقامت دارد.

حمایت مالی از پدر و مادر بزرگ

روند این درخواست نیز مانند درخواست پدر و مادر است.

الزامات افراد مورد حمایت

والدین و پدر و مادربزرگ‌ها نیز باید به الزامات زیر توجه کنند:

  • تمام فرم‌ها و اطلاعاتی که مربوط به آن‌ها می‌شود را تکمیل کنند؛
  • هرگونه اطلاعاتی که در طول فرآیند از آن‌ها خواسته می‌شود را ارائه دهند.

این اطلاعات شامل :

  • تست‌های پزشکی
  • گواهی‌های پلیسی
  • مدارک بیومتریک

می‌ باشد.

اسپانسر شیپ والدین

مراحل فرآیند اسپانسرشیپ والدین

جهت درخواست اسپانسرشیپ باید روندی را طی کنید که ما در این بخش آن را مرحله‌بندی کرده‌ایم.

مرحله اول: تکمیل فرم اعلام تمایل به اسپانسر کردن والدین

ابتدا باید فرمی با عنوان interest to sponsor را تکمیل کنید. این فرم به مدت محدود به صورت آنلاین در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. در کنار تکمیل این فرم باید نسخه الکترونیکی سند وضعیت اقامت خود را آپلود کنید.

لازم به ذکر است که امکان اصلاح این فرم برای شما وجود ندارد؛ مگر اینکه تعداد افراد متقاضی به حد تعیین شده نرسیده باشد.

در صورتی که موفق به انجام این مرحله شدید؛ صفحه‌ای که شامل شماره تایید است؛ برای شما نمایش داده می‌شود. این شماره را نگه دارید. همچنین در این مرحله جهت تایید دریافت فرم، ایمیلی به شما ارسال خواهد شد.

مرحله دوم: ارسال دعوت نامه برای متقاضی

IRCC یا اداره مهاجرت کانادا موارد ارسالی را بررسی کرده و نسخه‌های تکراری را حذف می‌کند. سپس قرعه کشی نموده و به تعداد ظرفیت اعلام شده سالیانه (حدود 20 هزار پرونده در سال 2020) برای اسپانسر ها دعوت نامه اقدام برای برنامه اسپاسرشیپ ارسال می نماید که درخواست اسپانسرشیپ والدین خود را به صورت کامل ارائه دهند. در این مرحله فرد متقاضی و اسپانسر باید تمام فرم ها، مدارک و تعهدنامه های امضا شده را برای بررسی نهایی به اداره مهاجرت ارسال کنند.

زمان بررسی پرونده ها در برنامه اسپانسرشیپ والدین در حال حاضر بین 20 تا 24 ماه اعلام شده است. پس از انجام این مراحل، والدین شما تاییدیه کسب اقامت دائم کانادا را دریافت کرده و می توانند از مزایای بیشمار زندگی در کشور کانادا بهره مند شده  و شما نیز از حضور آن‌ها احساس آرامش کنید.

اسپانسر شیپ والدین

سوالات متداول

فرم تمایل به اسپانسر‌شدن چه اطلاعاتی را در بر می‌گیرد؟

این فرم شامل اطلاعات زیر است:

  • نام و نام خانوادگی حامی مالی
  • تاریخ و محل تولد وی
  • نشانی محل سکونت متقاضی در کانادا
  • ایمیل اسپانسر
  • تعداد اعضای خانواده که با فرد متقاضی زندگی می‌کنند
  • تعداد کل اعضای خانواده که وی می‌خواهد که حامی مالی آن‌ها شود
  • اثبات وضعیت اقامت در کانادا
  • امضای الکترونیکی فرد متقاضی(نام خود را تایپ کند)

چگونه وضعیت اقامت در کانادا را اثبات کند؟

اسناد و مدارک زیر جهت اثبات وضعیت اقامتی فرد متقاضی پذیرفته می‌شود:

  • کارت اقامت دائم
  • تاییدیه اقامت دائم
  • گواهی شهروندی کانادا
  • گواهی تولد در کانادا
  • پاسپورت کانادا

اگر سند وضعیت اقامتی فرد منقضی شده باشد؛ چه باید کرد؟

این افراد نگران نباشند؛ زیرا اداره مهاجرت کانادا اعلام کرده است که اسناد منقضی شده را نیز قبول می‌کند.

همراه با فرم اسپانسر چند فایل می‌توان آپلود کرد؟

شما قادر خواهید بود که تنها یک فایل همراه با فرم خود آپلود کنید. بنابراین اگر از شما خواسته شده است که هر دو روی مدرک وضعیت اقامت در کانادا را ارائه دهید؛ باید آن‌ها را در قالب یک فایل با حجم  حداکثر 2.5 مگابایت آماده کنید.

‌اگر برای تقاضای اقامت دائم دعوت نشدیم؛ چه باید کرد؟

آن دسته از افرادی که ایمیل و شماره تایید خود را در دست دارند؛ اما از آن‌ها جهت درخواست اقامت دائم دعوت نشده است؛ باید امیدوار باشند که برای سال آینده از آن‌ها دعوت خواهد شد.

اسپانسرشیپ راهی در جهت کنار هم بودن

اسپانسرشیپ والدین برنامه مهاجرتی محبوبی است. به‌خصوص برای آن دسته از افرادی که وابستگی زیادی به خانواده خود دارند. علاقه‌مندان به انجام این فرآیند باید توجه داشته باشند که تهیه اولیه مدارک و دقت بر تکمیل فرم ها و تعهدنامه ها نقش بسیاری در تسریع پروسه رسیدگی به پرونده آنها و افزایش شانس پذیرششان خواهد داشت.

در این مقاله سعی کردیم که تمام آنچه را که در زمینه برنامه مهاجرتی اسپانسرشیپ والدین و پدربزرگ و مادربزرگ ها باید بدانید را در اختیار شما قرار دهیم. چنانچه به مشاوره بیشتر در این زمینه نیاز دارید؛ شارپ ویزا به عنوان یک موسسه حقوقی که به صورت تخصصی در تمامی زمینه های مهاجرتی خدمات ارائه میدهد با افتخار شما و عزیزان تان را راهنمایی خواهد کرد.

گام اول را شما با تکمیل فرم ارزیابی رایگان برداشته، ما در ادامه مسیر تا انتها در کنارتان خواهیم بود.

اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید، لطفا فرم های ارزیابی را تکمیل کنید.